Staré za nové?



Když dva dělají totéž, nemusí to být vždy totéž. A v reklamě to platí stonásobně. Nápady už docházejí. A zadání pro reklamní agentury jsou od si různých zadavatelů často podobná jako dinosauří vejce vejci. Soutěž o nové nádobí? Žádný problém. BILLA a ALBERT.


POKUS PRVNÍ: BILLA

O tom, že reklamy nabádají tu a tam k nezřízenému nakupování... tak o tom žádná, že? Zvykli jsme si. Ovšem to, co předvádí suprmarket Billa v reklamě s nádobím Alessi, to už je možná přeci jen trochu moc. Takhle bezostyšný návod k plýtvání pro prostoduché televizní diváky, to je již na hraně svéprávnosti. Zatímco odevšad slyšíme odvážné teorie o nutnosti omezit plýtvání, zlepšovat ekodesign, vracení věcí do oběhu, supermarket Billa na to jde bez skrupulí zcela z opačné strany. Plýtvejte, říká. Vyhoďte svoje staré funkční nádobí a pořiďte si nové (a nezapomeňte u toho nakupovat v supermarketech Billa). Vydatně jim v tom pomohla česká pobočka mezinárodní reklamní agentury DDB.



Jistě, je tam jakási prostinká kreativní licence, jak by řekl člověk z oboru. Nadsázka. Řekl by jiný. Dobrá, proč ne. Je v tom ale více než zjevný pokyn k plýtvání. A tuhle skutečnost by si měla uvědomit jak agentura DDB, tak marketingoví specialisté supermarketu Billa. Jedná se zde o učebnicové profesionální pochybení na poli etiky reklamy. Samotný vzkaz reklamy je v pořádku. Rovnici nakupujte - dostanete, té se nedá nic vytknout (a pokud ano, je to na jiné téma). Kamenem úrazu je zde zpracování, které zcela jednoznačně navádí k již výše zmíněnému plýtvání. Těžko říct v jaké dimenzi žijí v pražské DDB a marketingu Billa. Zdá se však že ne v té naší, kde se naopak plýtvání snažíme zabránit. Nebo ho alespoň o něco chytřeji zabalit, aby nebyl tak prvoplánový.

Výše kritizovaná reklama překvapí o to více, když ji ji vložíme do kontextu s kodexem společenské zodpovědnosti, který Billa šíří po internetu ODKAZ.


Pokud je budete číst, patrně si poťukáte prstem na čelo, protože jde o velmi kontroverzní povídání o tom, že otevíráni nových prodejen je dobré pro životní prostředí (jsou totiž ekologicky postavené a mají ekologické chladicí boxy). A podobné bláboly. Jistě, můžeme nad celou tou věcí jen mávnout rukou. Podobné věci dělají všichni. Jenže v tom je právě jádro celé té zapeklitosti s nádobím, supermarkety a konzumem všeobecně. A v podstatě i naší hloupé české povahy. Oni to totiž nedělají všichni. Dělají to jen ti, kteří vědí, že jim to projde.


POKUS DRUHÝ: ALBERT

Albert ve stejné době nabízel velmi podobnou promotion. Proč tomu tak je, to nechme na marketingových všeumělech. Skutečností ovšem je, že Albert se k celé věci postavil mnohem smysluplněji a především zodpovědněji. Pravda, reklama Albertu postrádá tzv. lacinou prvoplánovou kreativitu. A - bojím se říci - humor. Naopak těží z takové té rodinné pohody. Staré nádobí se zde prvoplánově neničí.


Za touto reklamou stojí vedle marketingu zadavatele agentura Hullabaloo. Ať už její název znamená cokoli, svého úkolu se zhostila s mnohem větší profesionalitou, než výše zmiňovaná Billa s DDB. Nebo snad máte jiný názor? Prostě neříká „zničte“. Nebo „vyhoďte“. Tedy to, co se s dávkou dřevorubecké grácie pokouší říci Billa. Albert říká „dejte staré nádobí na hraní dětem.“ Lepší, že?

Když dva dělají totéž, záleží na profesionalitě a zkušenostech všech zúčastněných, viďte?

PROČ DVA VÝROBCI DĚLAJÍ DVĚ VPODSTATĚ STEJNÉ REKLAMNÍ KAMPANĚ?

Jak bylo řečeno v úvodu. Nápady nejspíš docházejí. Podobnosti obou kampaní si všímá i odborný tisk (Mediář). Ale to už je na jiné téma, které sem nepatří.


Autor: tříděníodpadu.cz


  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
trideniodpadu.cz kontakt

© 2007 - 2020 TŘÍDĚNÍODPADU.CZ | CONCEPT42

Projekt není dotovaný z veřejných zdrojů.

Kniha 7 pádů dpadu