Od zbytkového materiálu ke stylovým batůžkům: BEK•BEK


Značky, které využívají materiálových zdrojů na principu upcyklace, jsou v současnosti jediné, které lze označovat za tzv. udržitelné. Jednou z nich je nová značka batůžků BEK•BEK, kterou založila Eva Mäuthnerová. Nadšenec do materiálů, designu a upcyklace. Jako zdroj využívá materiál na první pohled na hony vzdálený oblasti módních doplňků: zbytky rolet z výroby, které by se jinak staly odpadem a skončily ve spalovně. Bek•Bek jednoznačně patří mezi tzv. „Future Brands“. Tedy značky, díky kterým můžeme opravdu doufat v lepší budoucnost. Příběh značky Bek•Bek jsme se vám společně s Evou pokusili představit v následujícím krátkém rozhovoru.


Jak vlastně vznikne nová módní značka, navíc z tak neobvyklého materiálu?

Při navrhování kabelek a batohů pro olomouckou firmu jsem si naplno uvědomila, kolik materiálu spotřebováváme. Jednalo se o menší firmu, a stejně mě překvapilo, že mi pod rukama mizí celé role. Dlouho jsem přemýšlela, jak tvořit a přitom nevyužívat nové zdroje. Jak zlepšit efektivitu využití materiálu a optimálně použít ten, který někde leží bez využití. Řešení přišlo samo, můj táta si pořídil stínící rolety na terasu a moc si je pochvaloval. Samotnou mě zaujaly a začala jsem zjišťovat, jestli při výrobě nevznikají odřezky, z kterých bych šila pouzdra. Nakonec jsem zjistila, že odřezky jsou dostatečně velké na výrobu batohů. Byla jsem překvapená jak dobré mají technické vlastnosti - jsou odolné, omyvatelné a lehké. Pátrala jsem dál a zjistila jsem, že jsou i antialergické.

BEK•BEK patří mezi ty značky, díky kterým můžeme doufat v udržitelnou budoucnost

O jaký materiál se jedná a odkud ho získáváte?

Rolety jsou v podstatě skelné vlákno, PVC a polyethylen. Prvotně mají rolety sloužit k zastínění místnosti a úspoře energií. V létě udržují příjemnou teplotu a v zimě pomáhají držet teplo. Bohužel jsou dále nezpracovatelné, takže upcyklace je nejefektivnější možnost jejich dalšího využití. Mají i skvělé technické vlastnosti, jak jsem již zmínila. Jsou odolné, omyvatelné, lehké a antialergické. Navíc jsou poddajné a příjemné na dotek.

Materiál odebírám od dvou firem z jižní Moravy. Je s nimi skvělá domluva a koncept se jim líbí. Byla jsem moc mile překvapená, protože jsem přijela jen s nápadem, nikdy dřív jsme se neviděli, i přes to začala zajímavá spolupráce.

„Možnosti využití materiálů mě nepřestávají překvapovat“

Kdo se stará o design?

Design batohů si dělám sama, protože navrhování je moje srdcovka. Myslím, že spojení odpadu a designu je velmi důležité, protože boří stále zažité představy kolem slova odpad a upcyklace. Upcyklace je proces, kdy věci/materiály, které máme k dispozici bez větších změn můžeme využít znovu jinak. Často jsou lidé zmatení a ptají se: „Upcyklace? To šiješ z něčeho starého?“ Já využívám tzv. pre-consumer waste - tedy odpad, který vzniká při výrobě. V praxi tedy šiji z úplně nového materiálu, který je zároveň odpadem bez dalšího využití.


„Pro mě je BEK•BEK spojení mých zájmů. Navrhování, slabosti pro materiály a hledání kreativních řešení pomocí upcyklace“

Jak probíhá samotná výroba, tedy šití batohů?

Před necelým rokem jsem začala s experimenty a nějakou dobu jsem sama šila pouzdra a první batohy. Ale rolety jsou tak odolné, že mi rychle ničily šicí stroj, a tak jsem se spojila s paní z Olomouce, která má stroj průmyslový.


Jak vy osobně vidíte budoucnost principů upcyklace do budoucna? A v jakých oblastech má podle vás další možné využití?

Pokud se zaměřím na možnosti upcyklace rolet, vidím potenciál v doplňcích do interiéru - jako stínítka na osvětlení nebo jako opěradlo k židli u jídelního stolu. Možnosti využití mě nepřestávají překvapovat. Dokážu si představit využívat tenká lina nebo bannery.

Jaké formy prodeje používáte? A kde je možné vaše výrobky koupit?

Během léta jsem stihla otestovat zájem zákazníků v Red Brick Design Shopu ve Zlíně. O batůžky byl zájem, a proto jsem se rozhodla rozšířit barevné varianty. Teď je situace složitější, ale spustila jsem e-shop www.bekbek.cz, který skvěle funguje. Nicméně se těším, až designové obchody opět otevřou a zákazníci se budou moct na materiál sami podívat.

>mhb<

Kniha 7 pádů dpadu
Třidění odpadu CZ logo

© 2007 - 2020 TŘÍDĚNÍODPADU.CZ | CONCEPT42

Tento web není dotovaný z veřejných zdrojů.

Logo © Designology