Triumfální návrat jednorázových plastů


Loňský rok byl ve znamení až úsměvné hysterie, která vyústila v upřímnou nenávist k některým vcelku nevinným produktům z plastu. Nejvíce to asi odnesla plastová brčka, pamatujete? Staly se symbolem hrdinného boje bruselských úředníků a všerůzných naivků za udržitelný svět. Brusel vydal směrnici (ve které zakázal ještě pár zbytečností) a povrchně smýšlející člověk by se mohl domnívat, že nepřítel zvaný jednorázový plast byl poražen. Nebyl, není a nebude. Nahrává tomu i současná situace s korunovým bacilem. Z různých míst se dozvídáme, že svět už nebude jako předtím. To je logické. Po žádném průšvihu nebyl svět jako předtím. Ať to bylo objevení blechy způsobující mor, potopení Titaniku nebo vynálezu kondomu. Proč si tady hraji na chytrého? Protože jednou z těch změn, které nás čekají je to, že jednorázové plastové produkty nám vrátí úder. Ne snad proto, že by byly bruselské směrnice nedokonalé. (Jsou totiž úplně k ničemu.) Ani ne proto, že Gréta je doma a má zaracha. Prostě a jednoduše proto, že je budeme setsakramensky potřebovat. Že ne? Přemýšlejte.


Již brzy (článek je psán 17. dubna 2020) otevřou restaurace, hospody, bary, kavárny nebo trhy. Budete chtít pít ze sklenice nebo hrníčku, ze kterého před vámi pil někdo jiný a vy nebudete mít garanci, že je nádobí umyto v myčce alespoň na sedmdesát? Asi ne, viďte? Půllitry v hospodách se myjí jen ve studené vodě. Budete si chtít kupovat volně ložené pečivo, ovoce, zeleninu s rizikem, že na něj někdo naprskal? Asi ne, viďte? A mimo to, používání jednorázových obalů bude zřejmě součástí vládních hygienických nařízení. Prostě budeme se chovat jinak – protože ten svět se změní. Co nejvíce budeme chtít omezit riziko plynoucí z nedostatečné hygieny. A tady přijdou ke slovu právě jednorázové obaly a produkty. Kelímky, talíře, příbory. Rukavice, plytlíčky, sáčky. A samozřejmě nenáviděná brčka. Rázem opadne snaha nadnárodních, národních i lokálních řetězců fastfoodu o omezování jednorázových obalů. Jednoduše proto, že se svezou s prioritami toho „nového post pandemického světa“.


Dojde však zřejmě k tomu, že bude nutné všechny jednorázové obaly z potravinářství spalovat. A to z hygienických důvodů. Ostatně podobně tomu je například z jednorázovými obaly a nádobí z leteckého nebo vlakového cateringu – vše se musí spálit. V současnosti je tedy zřejmě velmi naivní předpokládat, že všechen ten jednorázový plast prostě udržitelně zrecyklujeme a zachráníme svět. On se jednorázový plast z potravinářství nerecyklovat ani předtím, takže vlastně k žádné zásadní změně nedojde.


K návratu jednorázových obalů a produktů přispějí požadavky na hygienu a zřejmě je bude nutné spalovat

Ale věřte, že potíž nebude jen v tom, že se tyto plastová udělátka budou vyrábět. Ta potíž bude i tam, kde byla předtím. V nás, kteří s nimi nejsme schopni zacházet potom, co doslouží. Suma sumárum, aby jednorázové plastové produkty nezavalily svět, je třeba třech jednoduchých kroků. A právě v jejich jednoduchosti je – obávám se – jejich nerealizovatelnost.


Krok první. Brusel, lokální vlády a všemožné nazelenalé instituce musejí prosazovat ne nesmyslné zákazy, ale přinutit výrobce používat jednotné plasty, ideálně recyklovatelné. Tedy ne bioplastové nesmysly. Ostatně různorodost plastů je hlavní brzdou recyklace.

Krok druhý. Korporace, výrobci i prodejci musejí motivovat zákaznictvo, aby tyto jednorázové produkty odkládalo tam, kam má. Marketing má možnost udělat něco užitečného.

Krok třetí. Je třeba urychleně vybudovat infrastrukturu, která bude schopná tyto odpadní jednorázové plasty efektivně zpracovávat. Současná infrastruktura, mimo toho, že je už nyní nedostačující, se soustředí jen na některé druhy plastů. A bioplasty nelze zpracovávat vůbec.


Výše uvedené tři kroky se mohou zdát lidem z oboru odpadového hospodářství nadmíru naivní. Stejně tak naivní se mohou zdát politikům a úředníkům, kteří mají toto v gesci. Ale jak říkal Nelson Mandela: „vždycky se to zdá nemožné, dokud se to nepovede“. A aby se to povedlo, musí být společná vůle.


Post pandemický svět otevře doposud nevídané obchodní příležitosti


Post pandemický svět bude obrovská obchodní příležitost. Pokud nechám stranou rouškový folklór, výrobci budou na strachu vydělávat. To se děje již nyní, jak víme. A objeví se produkty, o kterých ještě netušíme, že bychom je mohli potřebovat. Nebo chtít. Což jsou mimochodem dvě zcela odlišné druhy touhy po vlastnictví. Počínaje prvoplánovými ochrannými pomůckami, přes laciné detektory nemocí, farmaka, až po sofistikované šmírující systémy, filtry a zaručeně zázračné čínské bazmeky. Dokonalé balení bude nutností. Jednorázovost potřebou. Předpovídám tady nějakou plastovou apokalypsu? Nikoli. Pouze předkládám příležitost, kterou máme.


  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
trideniodpadu.cz kontakt

© 2007 - 2020 TŘÍDĚNÍODPADU.CZ | CONCEPT42

Projekt není dotovaný z veřejných zdrojů.

Kniha 7 pádů dpadu