BATERIE A AKUMULÁTORY

JAK TŘÍDIT BATERIE A AKUMULÁTORY

Na to, jak funguje baterie, přišel jeden italský sadista, když žábám trhal stehýnka. Jmenoval se Luigi Galvani. Jiný italský chytrák (Alessandro Volta) pak tento jev popsal a dal tak základ tomu, čemu dnes říkáme baterie (akumulátor) a co obsahuje v podstatě každá elektrická pitomost, která nesaje elektřinu ze zásuvky. Bohužel od dob italských vědátorů se věda vzmohla jen na prodlužování životnosti tohoto 200 let starého nápadu. (Ve skutečnosti však až 2000 let starému nápadu, soudě podle vykopávky "galvanizační vázy" pocházející z okolí Bagdádu.) Tak nebo tak, díky tomu nám zůstávají ročně tuny a tuny vybitých baterií. A co s nimi, že? Nejlépe vyhlásit Mezinárodní den recyklace baterií (je stanoven na 9. září, kdy se narodil podivín Alessandro Volta). V České republice se zpracování baterií v současnosti věnují pouze dva kolektivní systémy a tři zpracovatelé – bohužel, to není mnoho.

Baterie jsou ekonomicky i environmentálně nepříliš efektivní zdroj ukládání energie

Baterie jsou materiálově náročné hračky. Porovnáme-li množství použitých materiálů a životnost, dojdeme k závěru, že se jedná o velmi neefektivní zdroj energie. Jak ekonomicky, tak ekologicky. Jelikož jsme ještě na nic lepšího nepřišli, jejich spotřeba a tím i vyrobené množství se neustále zvyšují. Většina baterií nemá dlouhou životnost. Ať si výrobci říkají, co chtějí, baterie dlouho nevydrží. Každá se dříve či později vybije a stává se nepříjemným odpadem. A jen část z tohoto množství se dostane ke zpracování a recyklaci.

 

Baterie mají tzv. zápornou hodnotu. To znamená, že jejich sběr a recyklace stojí víc, než dokáže vydělat.

 

Jelikož předpokládáme, že se dvěma vybitými monočlánky nikdo ke sběrné krabici nepoběží, lze doporučit doma použité baterie skladovat v uzavíratelných nádobách z tvrdého plastu, kovu nebo skla (z baterií někdy může vytékat hydroxid draselný). Vybité baterie by se vám doma neměly povalovat déle než půl roku. A jednou za čas baterie odnést do sběrného boxu. Tím uděláte světu velkou službu.

V roce 2019 bylo prostřednictvím systému ecobat sebráno přes 1 700 tun baterií a akumulátorů

 

K efektivní recyklaci je především třeba, aby baterií byl dostatek. Jelikož v ČR nemáme k dispozici tak velké množství baterií, je část baterií posbíraných v rámci zpětného odběru vyvážena k materiálovému využití do zahraničí. V ČR je k dispozici přes 22 000 sběrných míst. Sebrané baterie jsou následně tříděny v AVE Kladno. Ve firmě Enviropol Jihlava se baterie vytřiďují z odevzdaného elektroodpadu. Samotné zpracování probíhá ve Španělsku (Li-on baterie), v Německu (NiMH), v Polsku (Zn+Alk) a v ČR se zpracovávají baterie olověné, Zn+Alk, a AG baterie). Firma Nimetal zpracovává průmyslové baterie a Recyklace Ekovuk se zabývá recyklací knoflíkových baterií - zdroj: ecobat.

 

V principu se dá říci, že se k recyklaci dostane pouhá třetina z baterií uvedených na trh. V potaz je třeba brát i tu skutečnost, že mnoho baterií je odevzdáváno v rámci zpětného odběru elektrospotřebičů. Jedná se o tzv. nevyměnitelné baterie.

 

A co baterie z elektrospotřebičů, které nemůžu vyndat?

Mnoho elektrospotřebičů má baterie zabudované, abyste se k nim nedostali. Jedná se například o tablety, různá AKU nářadí a podobná udělátka, ve kterých jsou baterie součástí konstrukce, aby je nebylo snadné vyměnit, popřípadě aby je nešlo vyměnit vůbec. Velmi často se jedná i o nebezpečné lithiové články. V takovém případě ponechte baterii v jejím oblíbeném zařízení a to celé vyhoďte do kontejneru na elektrošrot. O vyjmutí baterií z takových elektrospotřebičů se následně postará zpracovatel. A odevzdá je k dalšímu zpracování. Za rok 2014 se jich takto dostalo do spárů Ecobatu překvapivých 182 tun. (Jedná se o celkové množství získané od zpracovatelů).

Co lze získat recyklací baterií

Graf Ecobatu nám ukazuje kovy, které lze recyklací baterií získat.

V současné době je možné najít sběrné boxy na použité baterie (máme na mysli monočlánky a další drobný baterkový odpad) téměř ve všech prodejnách elektrotechniky, větších supermarketech, některých drogeriích a podle novely zákona dále i všude tam, kde se baterie prodávají.

 

Malé baterie a baterčičky

Použité malé baterie například z hodinek, budíčků či tzv. záložní baterie vhazujte rovněž do krabic na sběrných místech. (Tyto tzv. knoflíkové baterie obsahují do 2% rtuti. A až 15 % stříbra!)

 

Baterie z notebooků, telefonů a dalších udělátek

Zde máme na mysli ty baterie, které jsou součástí elektrozařízení. Jelikož veškerá elektrozařízení nyní můžete odevzdat v rámci zpětného odběru, zbavíte se spolu se strojkem i baterie. Pokud máte pouze vysloužilou baterii, kterou jste sami vymontovali, opět můžete využít sběrných míst, vrátit ji u prodejce, kde jste koupili novou, nebo v krajním případě se zastavit ve sběrném dvorku. Nicméně z elektrozařízení není třeba baterie odstraňovat. O to se postará zpracovatel.

Lithiové baterie

Lithiové nebo lithium-iontové (Li-ion) baterie jsou velmi oblíbené. Mají prý malý paměťový efekt. Nízkou rychlost samovybíjení. Používání lithiových baterií zažívá konjunkturu. Ačkoli obsahují méně toxických materiálů než jejich olovění a Ni-Cd bráškové, nejsou zcela netoxické. Jejich skládkování je značně komplikované, stejně jako přeprava. Pokud se dostanou mimo odpadové toky pak těžké kovy, které se z nich vylouhují, proniknou do podzemních vod a tam napáchají nepředstavitelnou zkázu. Při jejich spalování vzniká zásadní množství toxických plynů. Jejich recyklace je tedy skutečně jediný svéprávný způsob jak se jich zbavit, když doslouží. Bohužel, míra recyklace lithiových baterií je žalostně nízká. Ačkoli svou závislost na lithiu neustále zvyšujeme, problematické je i jeho získávání. Na rozdíl od běžných článků, pokud u lithiových baterií dojde k porušení obalu, může dojít k samovznícení. Na vzduchu lithium vydatně hoří a jeho hašení je velmi komplikované – lépe řečeno, musí vyhořet.

 

Autobaterie

Kovohutě Příbram jsou hlavním zpětným odběratelem a zpracovatelem autobaterií v ČR. 

Autobaterie jsou cenným zdrojem olova a jeho slitin. Proto, prosím, autobaterie nevyhazujte do směsného odpadu, ale v místech k tomu určených. Ostatně, jak víme, olovo je neřád. Mimochodem autobaterie jsou v ČR recyklovány téměř stoprocentně.

 

Průmyslové baterie

Pod pojmem průmyslové baterie rozumíme ty baterie, které slouží především jako záložní zdroje v elektrárnách, bankách, letištích nebo nemocnicích. Dále pak jako zdroje v zařízeních, jako jsou vysokozdvižné vozíky, elektrické dopravní prostředky. Jelikož tyto typy baterií nejsou využívány běžnými spotřebiteli, nevztahuje se na ně princip zpětného odběru. Průmyslové baterie likviduje společnost Nimetal Tursko.

INFORMACE O BATERIÍCH

Co se může ukrývat uvnitř?

Každá baterie je svým způsobem nebezpečný odpad. A nezapomínejte, že škodlivé baterie jsou i v mobilech a dalších přenosných elektronických zařízeních, kam je sice nedáváte, ale jsou tam.

 

Mezi nejznámější chemikálie obsažené v galvanických článcích patří tyto skvosty:

Hydroxid draselný – je to žíravina. Sice ne tak žravá, ale dokáže poleptat například sklo. 

S největší pravděpodobností je právě tím, co vytéká ze starých baterií a chutná tak slaně. Dříve se tomu říkalo louh.

 

Kadmium – kadmia se můžeme nadýchat nebo se jím kontaminovat z potravin pěstovaných na kadmiem zamořené půdě. Kadmium je již dva roky zakázáno v bateriích používat.

 

Rtuť — současné baterie obsahují skutečně jen minimum), která se může vázat na atomy síry v membránách buněk lidského těla a měnit osmoregulaci a transport sacharidů do buňky a v důsledku toho až její odumření.

 

Olovo – váže se rovněž na atomy síry, ovlivňuje funkci enzymů a může snižovat schopnost kostní dřeně produkovat červené krvinky. U dětí vystavených dlouhodobému působení olova se může objevit zpomalený duševní vývoj (ale to se spíše týká vodovodních trubek než baterií).

 

Nikl – jednoznačně zdraví škodlivý prevít. Jeho pravidelné dávky mohou být příčinou vzniku rakoviny. Mezi námi je to mutagen. Tedy látka, která je schopna negativně ovlivnit vývoj plodu (lidského). Ovšem více než to je nikl alergen způsobující kožní vyrážky.

Lithium – hovoří se o něm jako o perspektivním prostředku k uchování energie. Zatím. Tyto baterie jsou dnes pohonem mobilních telefonů, noteboků, tabletů nebo aku elektrického nářadí. A elektromobilů. Lithiové baterie může při nesprávné manupiulaci zkratovat a způsobit požár. S lithiovými bateriemi zacházejte opatrně. Nerozbíjejte je. Sběrné boxy na lithiové baterie jsou označeny zvláštní značkou. O patálii s (ne)recyklací lithiových akumulátorů si přečtěte ZDE.

Recyklací 100 kg baterií lze získat až 65 kg druhotných surovin, které by byly jinak ztraceny

 

Na celkovém množství sebraných vysloužilých baterií se podílejí odhadem ze 42 % domácnosti a z 58 % firmy. A například v Praze se firmy na celkovém výsledku podílejí 85 %. Ovšem na severu Moravy, kde jich je také méně, pouhými 11 %. Ale procenta sem, procenta tam. Bohužel přenosných baterií se k likvidaci nedostává tolik, kolik by mohlo a mělo. 

Zkrátka baterie jsou problematický odpad. V rámci cirkulární ekonomiky se objevila i myšlenka zálohování baterií, což by mohlo vést k zodpovědnějšímu zacházení s nimi. Tato myšlenka se jistě mnoha lidem nelíbí. Nicméně na druhou stranu je třeba si uvědomit, že zálohování by mohlo pomoci snížit nejen poškozování životního prostředí, ale i návratu cenných surovin zpět do oběhu.

Vysloužilé baterie v Česku musejí přijmout všechny prodejny, které prodávají nové baterie, bez ohledu na značku, velikost a množství. Odevzdávat se mohou i ve sběrných dvorech a mobilních sběrnách nebezpečných odpadů.

 

Zdroje: Ecobat, Wikipedia, časopis Odpady, Odpadové fórum, Enviweb

 

Odkazy na baterky

Článek o zaostalosti legislativy v oblasti rizik spojených s lithiovými bateriemi je přímo TADY.

Informace o bateriích Ministerstva životního prostředí jsou ZDE.

Kolektivní systém Ecobat má stránky ZDE.

Výroční zpráva společnosti Ecobat za rok 2018 je k nahlédnutí ZDE.

V ČR se sběrem baterií zaobírá především kolektivní systém Ecobat. Ten je od roku 2012 členem evropské asociace kolektivních systémů zpětného odběru baterií EUCOBAT. Druhým kolektivním systémem je Remabattery.

Společnost Ecobat poskytuje po celé ČR více než 20 500 sběrných boxů. Dalšími možnostmi jsou některé kontejnery na elektroodpad a samozřejmě sběrné dvory.

RECYKLACE BATERIÍ V ČÍSLECH
  • za rok 2018 bylo sebráno 1 645 tun baterií a akumulátorů

  • počet míst zpětného odběru je 22 688

  • počet výrobců zapojených do systému ecobat: 1 015

  • celková úroveň zpětného odběru baterií je 45 %

V roce 2019 bylo sebráno více než 1700 tun baterií a akumulátorů 

(Zdroj: ecobat)

CO TŘÍDIT?

Mnoho z nás se domnívá, že třidit lze pouze tzv. monočlánky. Není tomu tak. Do sběrných kontejnerů na baterie můžete s klidným svědomím odhodit:

 

  • Všechny druhy monočlánků. Tužkové baterie, buřty, ploché baterie a všechny jejich brášky a sestřičky a jejich ostatní rodinné příslušníky

  • Knoflíkové baterie z hodinek, ovladačů a dalších strojků

  • Vyměnitelné baterie z notebooků, fotoaparátů, kamer a dalších elektro-udělátek

 

Pokud je baterie součástí elektrozařízení, vyhoďte ji spolu s ním do elektroodpadu.

POZOR Autobaterie odevzdávejte nejlépe do sběrných dvorů nebo v autoservisech.

POVINNOSTI VÝROBCŮ A PRODEJCŮ: 
  • provádět buď oddělený sběr nebo zpětný odběr, na základě druhu baterie

  • Výrobci přenosných baterií mají povinnost zřídit místa zpětného odběru v obcích s počtem nad 1500 obyvatel

  • uzavřít smlouvy s každou obcí, kde jsou prodávány baterie a která o její uzavření projeví zájem zřídit místo zpětného odběru v každém prodejním místě, pokud je k tomu prodejcem vyznán

Poslední prodejci přenosných baterií  

  • jsou povinni odebírat baterie od konečného uživatele přímo v místě prodeje

Koneční uživatelé - tedy my 

  • jsou povinni předat použité baterie pouze poslednímu prodejci (tedy v obchodě), popřípadě na místo k tomu určené)

Všeobecně platí, že

  • přenosné baterie z míst zpětného odběru musí být předány pouze osobě oprávněné ke zpracování nebo materiálovému využití odpadních baterií.

  • Výrobci průmyslových baterií jsou povinni zajistit oddělený odběr průmyslových baterií nebo akumulátorů stejného typu jaké uvedli na trh

  • Ministerstvo životního prostředí je povinno zveřejnit Seznam výrobců protože bez zápisu by němel žádný výrobce své baterie prodávat

Nakládání s hlavními skupinami elektrochemických zdrojů.

AUTOMOBILOVÉ BATERIE

  • nepoužívá se kadmium

  • platí režim zpětného odběru

  • pouze individuální zpětný odběr

  • povinná místa zpětného odběru ve všech obcích, kde jsou autobaterie prodávány

PRŮMYSLOVÉ BATERIE

  • neplatí zákaz obsahu kadmia

  • režim odděleného sběru použitých baterií

  • pouze individuální zpětný odběr

  • dostupnost míst zpětného odběru není stanovena

PŘENOSNÉ BATERIE

  • zákaz obsahu kadmia (až na výjimky)

  • platí režim zpětného odběru

  • možnost zapojení do kolektivního systému zpětného odběru

  • povinná místa zpětného odběru v obcích nad 1500 obyvatel a ve většině typů prodejen, kde se baterie prodávají

Ačkoli prodej lithiových baterií neustále stoupá, stále není k dispizici způsob, jak tento kov získávat pomocí recyklace efektivně zpět (zdroj: Ecobat)

  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
trideniodpadu.cz kontakt

© 2007 - 2020 TŘÍDĚNÍODPADU.CZ | CONCEPT42

KONTAKT

Tento web není dotovaný z veřejných zdrojů.

Kniha 7 pádů dpadu