LETADLA

Jak se likvidují a recyklují letadla

Každoročně se vyřadí z provozu zhruba 400 letadel. Podle odhadů by se do roku 2030 mělo z provozu vyřadit téměř 7 000 letadel.

  • Letouny se vyřazují z provozu především z těchto důvodů:

  • technická zastaralost a nemožnost modernizace a celkové opotřebení

  • zvýšení nákladů na provoz a údržbu

  • nemožnost opatření adekvátních náhradních dílů

  • požadavky legislativy

Problematice automobilů na konci jejich životnosti je věnována velká pozornost. U letounů tomu tak doposud není.

Co se stane s takovým letadlem, které dolétá? Napadlo vás to někdy?  Životní cyklus letounů je dlouhý. Letadla mohou létat 20 let i déle. Po dobu své životnosti procházejí neustálými technickými kontrolami, kdy jednou za čas je letadlo dokonce rozebráno a zase kompletně složeno. O tom si něco málo můžete přečíst třeba ZDE (byť Boeingů už se ČSA zbavilo). Navíc je technický provoz letadel pečlivě kontrolován. Ale čas je nesmlouvavý i k letadlům a jednoho dne nastane ta chvíle, kdy se takový létající kolos chtě nechtě musí odebrat na odpočinek.

Obchod s olétanými letadly

Stejně jako se obchoduje s ojetými auty, obchoduje se i s použitými letadly. Pokud byste se podívali do ‘papírů’ toho či onoho letadla, zjistili byste, že letadla vcelku často mění majitele. Letoun se přebarví, změní se označení a létá se dál. Lze říci, že když si stroj nalétá své hodiny na dlouhých tratích, je přesunuto na vnitrostátní linky nebo prodán „chudší“ letecké společnosti. Popřípadě jsou ještě dopravní letadla přestavována na letadla nákladní a slouží pak u kurýrních společností. Jak jsme si řekli, dopravní letadla mají dlouhou životnost. A teď se už konečně dostáváme k momentu, kdy se z dopravního letadla stává odpad.

 

Každý známe z filmů hřbitovy letadel (hezká galerie zde). Ty jsou většinou zřízeny ve státech Kalifornie, Nové Mexiko , Arozona nebo Texas (seznam ZDE).  V Evropě je nějvětší odkladiště letadel ve Walesu, ve Francii to jsou, Tarbesletiště Marcela Dassaulta v Châteauroux a ve Španělsku letiště Teruel. Na hřbitovech letadel často končí troje, jejichž majitelé nemají dostatek prostředků na adekvátní likvidaci. V USA samozřejmě existuje společnost, která se likvidací letadel zabývá: AFRA. V Evropě se o likvidaci vysloužilých letadel stará společnost AELS z Nizozemí. Další možností je upcyklace, kdy se vysloužilé letadlo využije například jako restaurace, mateřská školka nebo vkusné bydlení. Popřípadě upcyklační firmy využívají pro svou materiálovou potřebu jen části vraků.

 

EU doposud nemá přesně stanovenou legislativu na ekologickou likvidaci letadel

Recyklace vyřazených letadel
Každý rok se z provozu vyřadí přibližně 400 letadel.
Z vyřazených letadel je celosvětově získáváno nejvíce hliníkového šrotu.
Jak se recyklují teladla

Jak se recyklují letadla

Procesu recyklace letounu se říká “parting out“ a znamená, že se letoun rozebere na jednotlivé díly. Nejvíce je hliníku. Pokud váhu letadel zprůměrujeme na 70 tun, pak hliník v této zprůměrované váze činí téměř 30 tun. Právě z demontáže letadel je získáváno nejvíce hliníkového šrotu. Kromě hliníku ještě letadla obsahují nemalé množství vysoce kvalitní nerezové oceli, plastů a v menším množství pak titan, elektroniku, gumová těsnění a další komponenty. Stranou nelze ponechat ani vybavení kabiny pro cestující. A samozřejmě různé nebezpečné látky a v poslední době i uhlíková vlákna.

Funkční díly z vyřazeného letounu mohou mít větší hodnotu, než samotné vyřazené letadlo v celku.

 

Neplatí však pravidlo, že se každé letadlo rozebere, roztřídí a zlikviduje. I letadla vyřazená z provozu obsahují součástky, které je možné dále využít v leteckém provozu v rámci remanufacturingu. A rovněž může platit pravidlo, že ten, kdo letadlo k likvidaci odevzdal, požaduje některé součástky zachovat. Velmi často se jedná o podvozky nebo motory, které jsou vyrobeny z velmi kvalitních součástek a jsou dimenzovány na počet vzletů. Ty lze po vymontování z vysloužilého letadla dál používat stejně jako některé součástky elektronického vybavení a avioniky. Naopak však existují součástky, které je třeba zlikvidovat, i když jsou funkční. To protože se podle bezpečnostních směrnic už v letovém provozu používat nesmějí. Říká se jim bogus parts.

Z letadel jsou někdy kompletně demontovány některé části. Například kokpity nebo chodby, které pak slouží při výcviku pilotů a palubních posádek. Některá vyřazená letadla se stávají i trenažéry pro požárníky a záchranáře.

Až 92% materiálů z vyřazených letounu může být recyklováno (zdroj: AIrbus)

 

Vysoce kvalitní hliník získaný z vyřazených letadel je využíván pro další výrobu. Ostatní materiály jsou prodány k recyklaci, popřípadě zlikvidovány. Každé letadlo (vlastně pardon, letoun, což je správná definice motorového letadla těžšího než vzduch) jednou dolétá. Pokud se dostane do AFRA nebo AELS, kde je rozebráno, některé části odevzdané k recyklaci, jiné znovu využity a některé zcela zlikvidovány, je všechno, jak má být. Ostatně v Evropě není moc míst, kde by bylo možné několikatunové letadlo shodit do škarpy nebo ho nechat někde rezivět. Každé nelétající letadlo stojí majitele peníze. Ekonomický zájem tak nahrává zájmu environmentálnímu. 

Odkazy

  • Krátký dokument o tom, jak se také letadla recyklují na YouTube ZDE.

  • Jak se k problematice životního prostředí a vyřazených letadel staví AIrbus ZDE.

  • O recyklaci letadel na webu Flying Revue ZDE.

  • Evropské lokality podílející se na recyklaci letadel ZDE.

  • Americké lokality: hřbitovy letadel, recyklační zařízení, ZDE.

  • Ostatní lokality: hřbitovy letadel, recyklační zařízení ZDE.

Už v roce 2008 se demontáží letadel získalo přes 200 tisíc tun hliníku a dalších 3700 tun hliníkových slitin.
Airbus_levy_motor_edited.jpg
MAGNITUDO_250x250.jpg

V rámci oblastti remanufacturingu lze předpokládat, že obchod s použitelným leteckými součástkami (které je možné cesrtifikovat, popř. na ně vydat záruku), bude velmi lukrativním odvětvím