LETADLA

CO S OLÉTANÝMI AEROPLÁNY?

 

Jak se recyklují letadla

Každý den nám nad hlavami přelétnou stovky tisíc tun hliníku, plastů, gumy a kdovíčeho ještě. Za rok se díky letecké dopravě z místa A do místa B přepraví více než miliarda pasažérů. A letadla, protože nejsou při výrobě šizena jako automobily, mají dlouhou životnost. Ale i ta někdy skončí. Co se stane s takovým letadlem, které dolétá? Napadlo vás to někdy? Každoročně se vyřadí z provozu zhruba 400 letadel. Podle odhadů by se do roku 2030 mělo z provozu vyřadit téměř 7 000 letadel.

Životní cyklus letadel je dlouhý. Letadla mohou létat 20 let a déle. Po dobu své životnosti procházejí neustálými technickými kontrolami. Podobně jako vaše auto. Jen snad s tím rozdílem, že zatímco u auta během garančky mechanici možná ani nezvednou kapotu, u letadel jsou kontroly pravidelné, pečlivé a jednou za čas je letadlo dokonce rozebráno a zase kompletně složeno. O tom si něco málo můžete přečíst třeba ZDE (byť Boeingů už se ČSA zbavilo). Navíc je technický provoz letadel pečlivě kontrolován. Ale čas je nesmlouvavý i k letadlům a jednoho dne nastane ta chvíle, kdy se takový létající kolos chtě nechtě musí odebrat na odpočinek.

 

Obchod s olétanými letadly

Stejně jako se obchoduje s ojetými auty, obchoduje se i s použitými letadly. Pokud byste se podívali do ‘papírů’ toho či onoho letadla, zjistili byste, že letadla vcelku často mění majitele (například Airbus ČSA z roku 2013 nebyl nový, ale odkoupený od Lufthansy). Letoun se přebarví, změní se označení a létá se dál. Zpravidla se dá říct, že když si letadlo nalétá své hodiny na dlouhých tratích, je přesunuto na vnitrostátní linky nebo prodáno chudší letecké společnosti. Popřípadě jsou ještě dopravní letadla přestavována na letadla nákladní a slouží pak u kurýrních společností. Jak jsme si řekli, dopravní letadla mají dlouhou životnost. A teď se už konečně dostáváme k momentu, kdy se z dopravního letadla stává odpad.

 

Každý známe z filmů hřbitovy letadel (hezká galerie zde). Nutno dodat, že z amerických filmů, protože nikde jinde se takovéto atrakce nenacházejí. V USA prostě letadlo odloží do pouště, kde písek slouží jako konzervant. Mimochodem, na hřbitovech letadel končí většinou stroje, jejichž majitelé nemají dostatek prostředků na likvidaci. V USA samozřejmě existuje společnost, která se likvidací letadel zabývá: AFRA. V Evropě se o likvidaci vysloužilých letadel stará společnost AELS z Nizozemí. Další možností je upcyklace, kdy se vysloužilé letadlo využije například jako restaurace, mateřská školka nebo vkusné bydlení. Popřípadě upcyklační firmy využívají pro svou materiálovou potřebu jen části vraků.

 

EU doposud nemá přesně stanovenou legislativu na ekologickou likvidaci letadel  

 

Tělo letadla tvoří převážně hliník. Pokud váhu letadel zprůměrujeme na 70 tun, pak hliník v této zprůměrované váze činí téměř 30 tun. A to není málo. Při současné neekologické výrobě hliníku z bauxitu je recyklace takovýchto kvant aluminia bezesporu pro životní prostředí přínosná. Právě z demontáže letadel je získáváno nejvíce hliníkového šrotu. Kromě hliníku ještě letadla obsahují nemalé množství vysoce kvalitní nerezové oceli, plastů a v menším množství pak titan, elektroniku, gumová těsnění a další komponenty. Stranou nelze ponechat ani vybavení kabiny pro cestující. A samozřejmě různé nebezpečné látky.

 

Neplatí však pravidlo, že se každé letadlo kompletně řezačkami rozřeže, roztřídí a zlikviduje. I letadla vyřazená z provozu obsahují součástky, které je možné dále využít v leteckém provozu v rámci remanufacturingu. A rovněž může platit pravidlo, že ten, kdo letadlo k likvidaci odevzdal, požaduje některé součástky zachovat. Velmi často se jedná o motory, které jsou vyrobeny z velmi kvalitních součástek a jsou dimenzovány na počet vzletů. Ty lze po vymontování z vysloužilého letadla dál používat stejně jako některé součástky elektronického vybavení a avioniky. Naopak však existují součástky, které je třeba zlikvidovat, i když jsou funkční. To protože se podle bezpečnostních směrnic už v letovém provozu používat nesmějí. Říká se jim bogus parts.

Z letadel jsou někdy kompletně demontovány některé části. Například kokpity nebo chodby, které pak slouží při výcviku pilotů a palubních posádek. Některá vyřazená letadla se stávají i trenažéry pro požárníky a záchranáře.

 

Vysoce kvalitní hliník získaný z vyřazených letadel je většinou využíván při výrobě nových letadel. Ostatní materiály jsou prodány k další recyklaci, popřípadě zlikvidovány. Každé letadlo (vlastně pardon, letoun, což je správná definice motorového letadla těžšího než vzduch) jednou dolétá. Pokud se dostane do spárů některé z demontážních čet v AFRA nebo AELS, kde je rozebráno, některé části odevzdané k recyklaci, jiné znovu využity a některé zcela zlikvidovány, je všechno, jak má být. Ostatně v Evropě není moc míst, kde by bylo možné několikatunové letadlo shodit do škarpy nebo ho nechat někde rezivět. Každé nelétající letadlo stojí majitele peníze. Ekonomický zájem tak nahrává zájmu environmentálnímu. Zkrátka za vším hledejme v první řadě prachy - nejen dobrý úmysl :-).

 

Zde krátký dokument o tom, jak se také letadla recyklují.

Zde si můžete prohlédnout, jak je možné stará letadla upcyklovat.

Každý rok se z provozu vyřadí přibližně 400 letadel.
Z vyřazených letadel je celosvětově získáváno nejvíce hliníkového šrotu.
V roce 2008 se demontáží letadel získalo přes 200 tisíc tun hliníku a dalších 3700 tun hliníkových slitin.
jak třídit.png
  • Wix Facebook page
  • Instagram Social Icon
trideniodpadu.cz kontakt

© 2007 - 2020 TŘÍDĚNÍODPADU.CZ | CONCEPT42

Projekt není dotovaný z veřejných zdrojů.

Kniha 7 pádů dpadu