top of page

Neudržitelná udržitelnost značky Nespresso


Dvě kapsle Nespresso Original

Nespresso. Co jiného?

Dnes se blíže podíváme na švýcarský potravinářský gigant Nestlé a jeho značku Nespresso. V Nestlé na systému kapslí pracovali již od poloviny sedmdesátých let minulého století. Jde o hliníkové kapsle naplněné mletou kávou, které se vkládají do stroje, ze kterého pak vytéká káva. Znáte. Geniální nápad. Jak už to u geniálních nápadů lidstva bývá, následky jsou zcela opačného charakteru. Tento produkt v sobě totiž spojuje dva materiály. Hliník, což je kov, a kávu, což je bioodpad. Jde o jednoúčelový produkt. Jedna kapsle – jedna káva. Jde o klasický výrobek kategorie „spotřebuj a zahoď“. Tedy takový produkt, u kterého bychom se měli zamyslet nad jeho celkovou smysluplností – s ohledem na to, čemu říkáme životní prostředí. Zjevnou environmentální nepraktičnost si začala uvědomovat i samotná korporace Nestlé. Začala použité kapsle zpětně odebírat a podle některých zpráv s nimi pak něco dělá. Jenomže i veřejné mínění se začalo zajímat o to, proč něco tak zjevně neekologického vůbec existuje. A tak přišla všeuspokojující reakce: udržitelnost.


Když něco udržitelné není, udržitelným to uděláme

Jistě, o podobné produkty mají zákazníci zájem. Je to praktické. Navíc firma Nestlé značce Nespresso dodala punc luxusu (byť se jedná o tzv. lifestyle značku. Jak odborníci z branže říkají, „naleštěná bída“). Do reklamy firma najala sympaťáka jménem George Clooney. Otevřela stovky Nespresso butiků po celém světě, kávovary si nechává vyrábět renomovanými výrobci, jako třeba Krups nebo DeLongi. Iluze kvalitní kávy a luxusního zážitku z jejího pití je na světě. Proč ne. Jenomže... jenomže tady jsou pořád ty použité kapsle. Tuny, desítky, možná stovky tun těžko zpracovatelného odpadu. A tak přichází ke slovu výše zmíněná udržitelnost. Jistěže, káva bude (jako vždy) ta nejvybranější a bude sklízena s ohledem na lokální komunitu. Jenomže to nikoho nezajímá. Ať už to je, nebo není pravda. Stejně jako nějaká uhlíková stopa vzniklá při přepravě kávy, získávání hliníku a další dopravy. To je mimo rozlišovací schopnost spotřebitele. Takže je tu recyklace. Na to zákazník tu a tam slyší. Může použité kapsle vracet a Nestlé se o jejich recyklaci postará. Jak, to už je rovněž spotřebiteli jedno, protože předáním použitých kapslí je jeho karma vyčištěna (pokud tedy nějakou má, samozřejmě). Mimochodem, jedna linka je v Maďarsku. A do Maďarska se zase ty kapsle musí nějak dopravit, že? Lze říci, že každá jedna kapslička Nespressa za sebou zanechává tak velkou ekologickou stopu, že by ji to mohla závidět i každá kapka blízkovýchodní ropy. Což je nadsázka, samozřejmě.

Jak tedy zákazníkovi důrazně a jednou provždy vysvětli, že je produkt opravdu udržitelný, ekologický a že jeho používáním zachrání planetu? Opět tu je univerzální řešení. Certifikace.


Vyjádření k získání certifikace BCorp, Nestlé, Nespresso.

Podnikání pro dobro světa

Nestlé se chlubí certifikací B-Corp. Co to je? Certifikace Certified B Corporation poskytuje měřítko činnosti společnosti v oblasti životního prostředí a v rámci společnosti. Chce-li společnost získat certifikaci B Corporation, musí nejprve projít online vyhodnocením. Hodnocení se týká celého provozu společnosti, a měří pozitivní vliv společnosti v oblastech správy, pracujících, komunity, životního prostředí i produktů či služeb, které poskytuje. Kvůli důvěryhodnosti se standard certifikace B Corporation řídí principy nezávislosti, komplexnosti, srovnatelnosti, dynamičnosti a transparentnosti. A nemá žádný právní status, protože je udělována soukromou neziskovou organizací. A nutno podotknout, že jako za všechny jiné certifikace je třeba platit. Skutečná hodnota takové certifikace je zhruba stejná, jako u naprosté většiny podobných, u kterých se více jedná o obchodní model, než o skutečný dohled nebo objektivní zhodnocení. Jsou zcela bezvýznamné. Sama firma Nestlé se k získání výše zmíněného certifikátu vyjádřila poněkud úsměvně takto:


Certifikací B Corp se Nespresso připojuje ke globálnímu hnutí, které využívá své podnikání jako cestu ke konání dobra.

Udržitelnost ano, ale výnosy především

Patent na klasické Nespresso kapsle patrně vypršel. Bezpočet jiných firem začalo ládovat kávu do kapslí plně kompatibilních s kávovary s logem Nespresso. Firma proto na trh (bavíme se zde o trhu v ČR) uvedla kávovary Vertuo (které se běžně prodávaly v USA), které používají zcela jiné kapsle, takže majitel kávovaru Vertuo je opět zcela závislý na kapslích Nespresso. Nutno podotknout, že Nespresso nevyrábí kávovary a příjmy firmě plynou právě z kapslí, ze kterých si konkurence začala ukusovat. Díky ceně i dostupnosti.



Originální kapsle Nespresso a kapsle Nespresso Vertuo
Klasická kapsle Nespresso (vlevo) a nová kapsle Vertuo, původně prodávaná v USA.

Kolik kapslí Nespresso vyrobí, je jedno. Kolik se jich dostane k recyklaci a jaké škody jdou s produkcí tohoto výrobku ruku v ruce, je rovněž v rovině teoretických úvah. Netřeba dlouhého přemýšlení, aby jednomu došlo, že se jedná o bizarní produkt, který těží z pohodlnosti a lenosti spotřebitele. Kávu přeci lze připravit mnoha jinými, méně nákladnými ekonomicky i environmentálně, způsoby. A't si Nestlé říká o udržitelnosti a konání dobra co chce, Nespresso ani v nejmenším udržitelnou značkou není.


Skutečně udržitelní? V žádném případě!

Nejednoho jistě napadlo, proč se nevyrábí kapsle k opakovanému použití. Tedy s možností opakovaného naplňování kávou (mimochodem, takové kapsle existují, stačí zadat do vyhledavače a ušetříte tisíce ročně). Odpověď? Kdo by pak potřeboval kapsle a potažmo celou značku Nespresso, že? I George Clooney by se bez ní obešel.

-mhb-


 

Reklama na knihu Virga

bottom of page