Obchodní příležitost zvaná PET



Vysvětlení ekonomické příležitosti, kterou PET lahve jako takové vytváří. Vytváří ji výrobcům i prodejcům balených nápojů. Kdyby tomu tak nebylo, byly by PETky nezajímavé zhruba tak, jako jsou nezajímavé slupky od banánů, nebo vaječné skořápky.



PET obaly prostě maximalizují zisk a proto je tak „nesnadné“, aby po nich neviditelná ruka trhu prostě nesáhla. Ta ruka diktuje, čím se zisk vytváří. Ne kde se má šetřit životní prostředí. Obchodní model je nastaven prostě. Na začátku byznysu je z ropy — PET plastu — vyrobena fungl nová lahev. Je naplněna nápojem a tím vzniká jednoduché zboží, které je bez větších problémů obchodovatelné prakticky po celém světě. Nikdo z prodávajících prakticky neřeší, jak vznikl obal na nápoj. Prostě prodávají zboží a každý z obchodníků na něm vytváří svůj díl zisku. Nakonec ho koupí zákazník a PETku zahodí. Všichni jsou spokojení, protože všichni měli zisk a PETku musí likvidovat někdo jiný, než oni. Při takovém modelu nikdo nepotřebuje nic měnit a ekologické nápady jim připadají jako zlo, které zbytečně ničí jejich byznys. A teď to porovnejme s tekoucí vodou. V ideálním případě pitnou vodu vyrobí vodárna tj. úpravna vody, do domu ji dopraví vodovod. Na této jednoduché cestě se tedy „ziskem“ z vody uživí násobně méně subjektů. Není moc těch, kdo na tekoucí vodě může přímo vyrobit svůj zisk. Může tam být přidaná hodnota hygienických a kontrolních služeb. Ale kde není obal, nelze ho ani prodat.

Zatímco na obalených nápojích se uživí rafinerský průmysl, chemický a lehký zpracovatelský průmysl, potravinářský průmysl, obalový průmysl, marketingový a mediální moloch, logistika, velkoobchod, maloobchod, a neposlední řadě dojde i na průmysl zpracování plastového odpadu. Ti všichni potřebují do kapsy nějaký penízek z každé prodané lahve. A těm všem by fakticky vadilo, kdyby najednou nemohli prodávat balené nápoje. Stojí zato podotknout, že se pochopitelně neprodává pouze čistá voda, ale z velké většiny uvidíme v regálech obchodů různé ochucené nápoje, často neuvěřitelně předražené. A mnohdy jsou to spíš chemické výrobky. Zvěrstva jako "stolní fitness voda s vitamíny" nebo "voda s příchutí (cokoliv) která je naprosto čirá... Ať mi nikdo netvrdí, že přírodní chuť lze vyrobit s čirou vodou bez známky jakéhokoliv viditelné přírodní suroviny. Také stojí zato dodat, kdo je největším producentem balené vody (nápojů). Jsou to globální korporace jako Nestlé, CocaCola, UNILEVER a další, které si jen tak nenechají vzít to, na čem své impérium tak pečlivě budují. Tohle bude bohužel ještě na dlouho...

Převzato z facebooku se svolením autora.

#obchod #recyklace

© 2007 - 2020 TŘÍDĚNÍODPADU.CZ | CONCEPT42

Tento web není dotovaný z veřejných zdrojů.

Kniha 7 pádů dpadu